tisdag 13 oktober 2009

Lyxen i "Makten och möjligheten att påverka

För några veckor sedan drack jag kaffe med Vanessa Marco som haft en fot med i rörelsen länge, i syfte att få lite mer koll på vad som egentligen är kärnan i KFUK-KFUM och hur jämställdhetsarbetet bäst bedrivs inifrån. Hon sa något som jag ganska ofta tänker tillbaka på "Louise, du måste ju ha det lyxigaste jobbet i hela KFUK-KFUM". Jag hade nog inte tänkt på det på det viset innan - utan mest sett det som schysst att faktiskt få arbeta med de frågorna jag trots allt brunnit för i många år - dessutom i ekonomiska kristider som dessa. Men lyx? Nej, det hade jag inte tänkt.

Nu däremot refelkterar jag ofta på det där Vanessa slängde ur sig. För det är en lyx att varje dag få ägna sig åt förändringsarbete. Hur utmanande, svårt, knepigt och motigt det än kan kännas är det min starkaste övertygelse att tron på förändring är det som gör människor hoppfulla.

Nu börjar Jämt framåt närma sig sin två månaders dag och det tänkte jag fira med att dela med mig av den lyxen.

För att jämställdhetsarbetet i vår organisation ska bli långsiktigt, inte ett litet alibi, eller en punkt man checkar av på listan, så behöver kunskapen breddas, de involverade personerna bli fler och insatserna ökas. Därför söker jag nu ett antal förändringsagenter, frontpersoner, jämställdhetsinstruktörer, som tillsammans med mig ska upplysa, utbilda, inspirera och praktisera jämställdhet ute i föreningar.

Den 21-22 november anordnas utbildningen Makten och möjligheten att påverka, där de utvalda personerna, (och även ledare som "bara" vill öka sina kunskaper), ges kunskaper och verktyg för att bli utbildare.

Om du vill dela lyxen i att få jobba med förändringsarbete så kan du läsa mer på hemsidan:

http://www.kfuk-kfum.se/nyheter-fran-oss/359-makten-och-moejligheten-att-paverka-

sista anmälningsdag är 4 november.

Inga kommentarer: